Winkelwagen
De winkelwagen is leeg

Ineke van der Ouderaa, expertisegebied: strategische merkpositionering

ineke

In 1993 was ik mede-oprichter van Positioneringsgroep. Het eerste onafhankelijke adviesbureau voor strategische positionering in Nederland. Positioneringsgroep was geassocieerd met Al Ries & Jack Trout, de Amerikaanse grondleggers van het positioneringsdenken en de auteurs van het boek Positioning (1970). Positioneringsgroep heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van het merkdenken in Nederland.

 

Na de overdracht van mijn aandelen aan VODW in 2002 bleef ik aanvankelijk als adviseur/associate verbonden aan Positioneringsgroep. Later ging ik als zelfstandig adviseur verder onder mijn eigen merknaam.

 

Aan de oprichting van de Positioneringsgroep ging een periode van 25 jaar ervaring in marketing en communicatiemanagement vooraf. Het marketingvak leerde ik bij Unilever, waar ik 13 jaar werkte en de laatste jaren de functie van marketing manager vervulde. Daarna was ik bij The Boots Company Holland -als director consumer products- verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van zelfzorggeneesmiddelen en cosmetica.

 

Na zeventien jaar aan opdrachtgeverskant gewerkt te hebben, stapte ik in het adviesvak. In 1986 werd ik adviseur/partner bij SCAN. Vele opdrachtgevers mocht ik hier van dienst zijn op gebied van strategie, relatie-audits en bureauselecties.

 

De afgelopen jaren ligt het accent van de werkzaamheden van Ineke van der Ouderaa Positionering op het adviseren van ideële, missiegedreven organisaties, waaronder fondsenwervende instellingen. Zowel door het werken voor dit type opdrachtgevers als door diverse bestuursfuncties heb ik in deze sector veel ervaring opgebouwd en veel inzicht verworven. Van 1999 tot 2007 was ik lid van de raad van toezicht van het Wereld Natuur Fonds en van 2002 tot2010 lid van de raad van toezicht van de Nierstichting.

 

Momenteel ben ik actief als lid van de raad van toezicht van CliniClowns en CareClowns en als bestuurslid van Kinderfonds Mamas. Ook ben ik op dit moment lid van de raad van advies van fieldmarketing bureau Pepperminds.

 

In 2002 kreeg ik de vakprijs Coq d’honneur.

Momenteel werk ik, samen met Hans Geels, aan een boek dat de werktitel heeft Marketing van Idealen. We behandelen daarin een twintigtal inzichten uit de praktijk van goede doelen organisaties.

 

Voor meer informatie zie: www.inekevanderouderaa.nl